Hey! I'm Nabieel
CCI REALTY Realtor

Subscribe Us

Visit us at

304 Elephanta Isle, Paris
10092, France

Message us

hello@beautiful.com (205) 544-6558

Contact Form

Name

Email

Message

Video

5 Cara Index Halaman Website Secara Manual di Google - 2023

Mana-mana blog atau website yang dibina pasti mahukan secepat mungkin halaman tersebut index di Google. Biasanya blog atau website baru mengambil masa untuk index sementara Google crawl halaman tersebut. Jika dibiarkan boleh sampai berbulan-bulan blog atau website anda tiada di enjin carian Google. Berikut adalah Cara Index Halaman Website Secara Manual di Google dengan mudah.
Cara Index Halaman Website Secara Manual di Google


    Search Engine Visibility

    Search Engine Visibility dicipta pada fungsi platform tersebut untuk ia muncul di enjin carian Google ataupun tidak. Ada sesetengah orang, kandungan yang ada digunakan untuk tujuan pembelajaran komuniti yang telah telah ditetapkan dengan mendapatkan link daripada pemilik asal blog atau website tersebut.

    Search Engine Visibility - WordPress

    Cara Index Halaman Website Secara Manual di Google

    Sekiranya blog atau website adalah dari WordPress. Klik pada Settings yang ada di sidebar. Cari Search Engine Visibility dan klik tanda pada kotak kecil yang disediakan.
     

    Search Engine Visibility - BlogSpot

    Cara Index Halaman Website Secara Manual di Google

    Manakalah jika anda pengguna Blogspot. Klik Settings di sidebar dan cari dibahagian Privacy ada tertulis Visible to search engines. Aktifkan butang ini.
     

    Google Search Console


    Google Search Console adalah alatan dan menghasilkan laporan untuk membantu anda mengukur trafik dan prestasi carian blog atau website, memperbaiki isu dan menjadikan website anda terpapar dalam hasil carian Google. Untuk yang masih baru, letakkan url blog atau website anda di kotak ruangan Domain dan ikut arahan-arahan seterusnya sebagai pengesahan pemilik sebenar.

    Google Search Console - Sitemaps

    Cara Index Halaman Website Secara Manual di Google

    Cara menggunakan Google Search Console ini adalah anda perlu dapatkan sitemap blog atau website anda. Bagi BlogSpot anda hanya ubahkan DomainAnda kepada URL sebenar https://www.DomainAnda.com/sitemap.xml dan bagi WordPress install mana-mana plugin Sitemaps untuk dapat URL halaman tersebut. Kemudian letakkan URL halaman tersebut di ruangan Enter sitemap URL dan tekan submit. Tunggu robot crawl dari Google membaca halaman sitemap ini.

    Google Search Console - URL Inspection

    Cara Index Halaman Website Secara Manual di Google

    Klik pada kotak atas yang tertulis Inspect any URL in dan masukkan link halaman yang mahu di index. Kemudian klik REQUEST INDEXING. Tunggu dalam 24 jam ke 48 jam untuk robot crawl lakukan tugasannya.

     
    Cara Index Halaman Website Secara Manual di Google

    Kurang beberapa jam, halaman artikel ini telah berjaya di index secara manual di Google.

    Backlink

    Backlink adalah bermaksud anda meninggalkan link blog atau website anda di website yang lain bertujuan memberi sokongan selain memberitahu Google bahawa link dari anda wujud dan bersedia untuk di index ke enjin carian Google. Sebaiknya lakukan backlink pada website yang sudah lama dan mempunyai authority yang tinggi seperti di sosial media, forum dan lain-lain lagi.

    Google Ads

    Google Ads adalah pengiklanan berbayar di Google. Ia sesuai untuk mereka yang sudah mahir dan mahukan blog atau website segera keluar di enjin carian Google. Lakukan pengiklanan mengikut bajet anda selama 3 hari atau 5 hari. Ia bertujuan memberi signal kepada Google ada pelawat sedang mencari blog atau website anda dan perlu percepatkan index halaman tersebut.

    No comments

    Post a Comment

    Powered by Blogger.