Hey! I'm Nabieel
CCI REALTY Realtor

Subscribe Us

Visit us at

304 Elephanta Isle, Paris
10092, France

Message us

hello@beautiful.com (205) 544-6558

Contact Form

Name

Email

Message

Video

5 Strategi Pelajar Teknologi Maklumat (IT) Dapat Pekerjaan Gaji RM3000 - 2023

Zaman sekarang adalah zaman IT semakin berkembang. Sudah pasti banyak syarikat-syarikat menawarkan peluang pekerjaan dalam bidang IT mengikut peredaran zaman. Malahan kursus IT di IPTA/IPTS pun mendapat sambutan yang sangat menggalakkan. Di sini saya akan berikan 5 Strategi Pelajar Teknologi Maklumat (IT) dapat pekerjaan gaji RM3000.

5 Strategi Pelajar Teknologi Maklumat (IT) Dapat Pekerjaan Gaji RM3000

 


    Sebelum kita pergi lebih jauh ikuti pandangan dari 2 orang yang sangat berpengalaman dalam dunia IT di dalam dan di luar negara.

    Pandangan Pakar IT


    Saya tak tahu bidang lain. Saya hanya boleh cakap pasal bidang IT, sains komputer dan programming. Sebenarnya yang membimbangkan proses pembelajaran di IPT membuatkan student mengejar pointer, dan bukan membina kemahiran. Setiap kali cuti, mereka "cuti" belajar, memilih untuk berehat, bermain, tidur atau melancong. Mereka tidak berminat dan berusaha untuk membina kemahiran, atau mula membina kerjaya dalam bidang ini. Alasan - cuti nak enjoy.

    Tapi mungkin sebaiknya mereka boleh mula membina kerjaya dalam bidang ini dengan cadangan-cadangan berikut :

    - buat projek sampingan
    - join dan cuba fix issues di Github
    - buat projek freelance
    - cari kerja part-time dalam bidang ni
    - mengikuti kursus online
    - belajar dan dapatkan certification
    - menghadiri acara tech oleh industri
    - menulis dokumentasi untuk projek open source
    - mempelajari teknologi baru


    Itulah cadangan saya. Dengan begini, bila grad nanti memang takde masalah nak minta gaji RM3000 ataupun lebih.

    Iszuddin Ismail
    CEO Taming Tech Sdn Bhd

    Jenis-jenis peluang pekerjaan yang ada dalam IT. Sebenarnya ada 7 layer dalam bidang IT ini, tetapi saya ringkaskan kepada 3 layer iaitu :

    Front End
    Nama lain bagi Front End adalah Graphical User Interface. Ia boleh nampak secara visual apabila anda melayari sesebuah website atau program. Front End sesuai untuk anda yang suka melukis, orang yang kreatif dan orang yang suka tengok benda-benda cantik (design).

    Back End
    Nama lain bagi Back End adalah Infrastructure Layer. Ia adalah di belakang sesuatu website atau program yang mana kita tidak boleh nampak iaitu dia punya handware, server, networking, firewall dll. Semua bidang Infrastructure ni sesuai untuk orang jenis critical thinking.

    Middleware
    Nama lain bagi Middleware adalah Application Layer. Bidang Application Layer ini sesuai untuk orang yang suka problem solving. Application Layer ialah layer di antara Front End dan Back End.

    Macam mana nak start dalam bidang IT ini?

    Nasihat saya ambil sahaja peluang pekerjaan yang menuju ke bidang IT, yang mempunyai kekosongan ketika itu. Seperti Junior Technical Support ataupun Customer Service. Saya tahu mesti ada yang mahukan jawatan yang lebih tinggi seperti Engineer IT. Tapi anda tidak boleh lompat terus ke jawatan tertinggi melainkan anda ada pengalaman teknikal IT walaupun memiliki kelulusan tinggi.

    Zulkifli Ismail
    IT Professional

    Masalah Pelajar Teknologi Maklumat (IT) Dalam Bidang Pekerjaan


    1) Kebanyakan pelajar Teknologi Maklumat (IT) kurang berpengalaman dalam industri. Meskipun mereka mempelajari pelbagai teknologi dan alat-alat dalam kursus mereka, kebanyakan mereka tidak mendapat peluang untuk mengaplikasikan pengetahuan mereka dalam keadaan sebenar sebelum tamat belajar. Ini boleh menjadi masalah apabila mencari pekerjaan, kerana kebanyakan majikan mengutamakan pengalaman.

    2) Kecekapan Bahasa Inggeris yang tidak mencukupi. Kebanyakan syarikat IT adalah perniagaan antarabangsa dan Bahasa Inggeris adalah bahasa pengaturcaraan asas di bidang IT. Pelajar yang kurang mahir dalam Bahasa Inggeris mungkin akan menghadapi masalah dalam mencari kerja, dan juga dalam berkomunikasi dan bekerjasama dengan rakan sekerja dan pelanggan.

    3) Persaingan yang sengit. Bidang IT adalah bidang yang sangat popular dan kompetitif, dan kebanyakan graduan IT bersaing untuk peluang pekerjaan yang sama. Ini boleh membuatkan mencari pekerjaan lebih sukar bagi pelajar yang baru sahaja tamat belajar.

    4) Perubahan teknologi yang cepat. Teknologi berubah dengan sangat cepat dalam bidang IT, dan pelajar mungkin perlu terus mengemaskini pengetahuan mereka untuk mengekalkan relevansi dalam pasaran pekerjaan. Ini boleh menjadi mencabar bagi sesetengah orang, terutamanya jika mereka memerlukan masa dan sumber untuk belajar semula.

    5) Kegagalan untuk mengembangkan kemahiran interpersonal. Walaupun kemahiran teknikal adalah penting dalam bidang IT, kemahiran interpersonal seperti keupayaan untuk berkomunikasi, bekerjasama, dan memimpin juga penting. Pelajar mungkin perlu mengambil langkah-langkah tambahan untuk mengembangkan kemahiran interpersonal mereka agar menjadi lebih berjaya dalam karier mereka.

    5 Strategi Pelajar Teknologi Maklumat (IT) Dapat Pekerjaan Gaji RM3000



    Mahir Dalam Bahasa Inggeris


    Tidak dinafikan untuk berjaya dalam bidang pekerjaan IT perlulah mahir dalam Bahasa Inggeris. Akan tetapi anda perlu lihat negara-negara seperti Jepun, Korea Selatan, Russia, German dan lain-lain lagi ramai yang tidak mahir dalam Bahasa Inggeris masih boleh berjaya dalam bidang masing-masing. Apa perlu adalah anda fahami dahulu perkataan-perkataan dalam dunia IT seperti Front End, Back End, Middleware, Server, Database, Networking dan lain-lain. Yang perlu ditekankan di sini adalah pemahaman dan hasil tentang kerja. Kemahiran Bahasa Inggeris akan datang dengan sendirinya setelah anda duduk dalam satu organisasi, di mana anda perlu berkomunikasi setiap hari dengan rakan sekerja. Secara tak langsung kemahiran Bahasa Inggeris anda akan lebih baik dari hari ke hari.

    Saya pernah menonton satu video temuramah dengan seorang vokalis sebuah kumpulan rock Malaysia yang popular pada tahun 90an. Beliau akan mengadakan konsert ketika 90an dulu dan perlu menyanyi di atas pentas sambil berkomunikasi dengan audien yang ramai. Perasaan yang gugup dan tidak mahir berkomunikasi menganggu fikirannya. Sehinggalah Sifu beliau memberitahu, "jika kamu tak pandai cakap, teruskan menyanyi dari awal sampai habis tanpa perlu cakap apa-apa". Alhamdulillah vokalis tersebut boleh berkomunikasi dengan baik pada hari ini berbanding di awal penglibatan beliau. Pengajaran ini boleh digunapakai dalam pekerjaan IT atau apa sahaja pekerjaan lain, iaitu tunjukkan kebolehan dan hasil anda, kemahiran komunikasi boleh diperbaiki dari masa ke semasa.

    Membina Pengalaman Dalam Bidang IT


    Bila sebut sahaja perlu membina pengalaman dalam bidang IT terlebih dahulu, mesti kita tak tahu nak bermula dari mana dan kita rasa takut nak buat kerja sambilan dengan syarikat-syarikat yang menawarkannya.
    Tahukah anda? Pengalaman dalam bidang IT ini boleh dimulakan semasa masih menuntut lagi dengan membina kemahiran melalui blog. Ya betul, melalui blog anda sudah boleh membina kemahiran asas IT.
    Melalui dengan blog percuma seperti BlogSpot anda boleh pelajari web languages HTML, JavaScript, atau CSS.
    Melalui dengan blog berbayar seperti Wordpres anda boleh pelajari web languages Ruby, PHP, Java, . Net, atau Python.


    5 Strategi Pelajar Teknologi Maklumat (IT) Dapat Pekerjaan Gaji RM3000


    Anda tidak perlu jadi pakar untuk menulis artikel blog, cukup sahaja anda kongsi satu perkara untuk satu artikel tentang dunia IT yang anda faham supaya anda lebih ingat tentang itu dan mengasah kemahiran sebaik yang mungkin. Penghasilan blog tersebut boleh dalam penulisan Bahasa Malaysia ataupun Bahasa Inggeris. Sebagai seorang pelajar kekangan kewangan biasanya menjadi isu utama, maka mulakan dengan BlogSpot yang percuma. Untuk bermula dengan WordPress, cukup dengan kos domain dan hosting sebanyak RM200 setahun.

    Hasilkan 2 artikel sebulan berkaitan teknikal dunia IT semasa anda sedang menuntut di IPTA/IPTS lagi. Sekiranya anda ambil jurusan Diploma, sudah ada 72 artikel ilmu teknikal IT dan jurusan Degree, sudah ada 96-120 artikel ilmu teknikal IT. Ini semua adalah ilmu yang anda ulangkaji secara teori dan praktikal serta dalam masa yang sama ia boleh jadikan blog, rujukan semasa memohon pekerjaan sebagai hasil kerja yang anda ada pengalaman dalam dunia IT. Jangan fokus pada tiada pelawat yang membaca blog tersebut, tapi fokus pada kualiti artikel dengan info yang disampaikan.

    Melalui penulisan blog, anda boleh melatih dan meningkatkan idea-idea komunikasi di dalam artikel sebelum berdepan ke alam pekerjaan yang sebenar. Malah melalui penulisan blog juga perlu ada pengurusan yang teratur, dari sini juga boleh mendidik diri untuk lebih bersistematik dan berdikari menyelesaikan masalah programming yang dihadapi.  

    Kuasai Sosial Media


    Bidang IT adalah bidang profesional. Maka anda perlu tahu dan meletakkan diri anda sebagai seorang yang profesional. Gerak kerja yang profesional akan menghasilkan keputusan yang anda inginkan. Bukan semua sosial media yang ada anda perlu aktif dan tidak salah untuk anda aktif ke semua sosial media yang ada sekiranya mampu menguruskannya.

    Ada 3 sosial media yang perlu diutamakan :

    1) Facebook Page dan Facebook Group IT
    Facebook Page adalah untuk anda kongsikan artikel-artikel blog yang telah anda hasilkan dan info-info IT yang berguna untuk orang lain.

     
    5 Strategi Pelajar Teknologi Maklumat (IT) Dapat Pekerjaan Gaji RM3000



    Facebook Group IT adalah untuk anda mencari info-info ilmu IT yang terkini, membaca pengalaman pakar-pakar IT dan menilai kehendak serta kemahuan syarikat-syarikat IT memilih pekerja.

    2) Youtube

    5 Strategi Pelajar Teknologi Maklumat (IT) Dapat Pekerjaan Gaji RM3000



    Youtube adalah tempat anda meletakkan video rakaman hasil kerja IT untuk tatapan umum. Youtube ada menyediakan fungsi Short Video untuk video-video pendek kurang dari 1 minit. Gunakan kelebiihan ini untuk anda kembangkan bakat supaya ada individu atau syarikat berminat ingin bekerjasama.

    3) LinkedIn
    LinkedIn adalah tempat di mana golongan-golongan profesional berkumpul. Tidak kira dari dalam negara mahupun dari luar negara, di sinilah kebanyakkan golongan profesional mula bekerjasama antara satu sama lain. Kongsikan artikel-artikel blog anda dan info-info lain untuk mencari kerjasama yang diinginkan oleh anda.

    Kursus IT



    Sertai mana-mana kursus IT yang bertauliah untuk meningkatkan pengetahuan tentang programming dan diakhir pembelajaran itu anda akan perolehi sijil kemahiran. Sijil kemahiran ini perlulah dari syarikat yang bertauliah dan membolehkan pengambilan anda sebagai pekerja di syarikat IT nanti memperakui ketulenan kemahiran yang dimiliki.
     
    Saya sangat menyarankan bagi anda yang berkemampuan untuk menyertai kursus IT programming dalam memahami code language seperti:

    1) kelasprogramming.com

    5 Strategi Pelajar Teknologi Maklumat (IT) Dapat Pekerjaan Gaji RM3000

    Dalam kursus yang dijalankan secara online iaitu rakam kelas code language yang anda akan pelajari adalah asas HTML, CSS, PHP, Codeigniter4 & Laravel 8. Selain itu anda akan pelajari cara penggunaan server, network dan seangkatannya. Kursus adalah di dalam Bahasa Malaysia.

    2) w3schools.com

    5 Strategi Pelajar Teknologi Maklumat (IT) Dapat Pekerjaan Gaji RM3000

    Dalam kursus ini anda boleh pelajari code language seperti HTML, CSS, JavaScript, JSON, PHP, AngularJS, SQL, Bootstrap, Node.js, jQuery, XQuery, Ajax, dan XML. Anda boleh belajar secara percuma dan berbayar untuk melengkapkan latihan serta memperolehi sijil pentaulihan dari mereka. Kursus adalah di dalam Bahasa Inggeris.

    Event IT


    Hadir event IT kebanyakkanya akan diadakan di kawasan Kuala Lumpur. Biasanya kehadirannya audien ini terdiri dari individu yang mahir tentang code programming dan syarikat-syarikat IT yang mahu bekerjasama untuk menjayakan projek-projek mereka.
     
    Inilah masanya anda melihat sendiri kepakaran-kepakaran mereka membentangkan projek dan idea-idea baru dalam dunia IT. Malahan boleh mula berkenalan dan mengambil seberapa banyak maklumat tentang syarikat yang anda minati untuk rujukan memohon kerja selepas tamat belajar nanti.

    5 Strategi Pelajar Teknologi Maklumat (IT) Dapat Pekerjaan Gaji RM3000

    JomLaunch.asia adalah salah satu event IT yang agak besar dan telah menghasilkan bakat-bakat baru dalam industri IT. Isikan butiran untuk mereka menghantar email supaya anda tidak terlepas event yang seterusnya.

    No comments

    Post a Comment

    Powered by Blogger.